FrågaKÖPRÄTTÖvrigt13/05/2021

Får jag införskaffa kanyler?

Hejsan.

Hur är de med innehav av kanyler sprutor etc som är för medicinska endamål. Finns de några restriktioner på om man får inneha de eller införskaffa sådant matreal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i lagen om införsel av och handel med sprutor och kanyler.

Du får som privatperson inte föra in sprutor eller kanyler till Sverige om det inte sker för ditt eller en familjemedlems medicinska bruk, eller annat lovligt ändamål (2 §).

Du får alltså införskaffa kanyler och sprutor förutsatt att det är avsett för medicinskt bruk eller annat lovligt ändamål.

Ett medicinskt behov kan styrkas genom exempelvis förskrivning av läkare (recept). Exempel på vad lovligt ändamål kan tänkas utgöra är exempelvis för målning av mycket små ytor, rengöring av elektronik eller musikinstrument eller inom matlagning. Gränsdragningen mellan lovlig och andra ändamål har ansett kunna skifta över tiden varför den närmare gränsdragningen har överlämnats till domstolarna att avgöra!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare