Får jag inneha flera hyresrätter samtidigt?

Hejsan! Om jag bor i Göteborg i hyresrätt och vill hyra en annan lägenhet i en kranskommun, som jag skulle hyra ut i andra hand till mi son, kan jag behålla hyreskontraktet i Göteborg där jag vill bo med min sambo i fortsättningen, åtminstone något år till?

Lawline svarar

Det är ej lagstridigt på något vis att inneha flera hyresrätter samtidigt. Du ska dock endast vara folkbokförd på den adress som du stadigvarande bor på, alltså den adress där du tillbringar din dygnsvila (6-7 § folkbokföringslagen).

Om hyresvärden till den lägenhet du inte bor i får reda på att du inte uppehåller dig där, finns risk att denne säger upp ditt hyreskontrakt, alltså kan det vara bra att diskutera möjligheten att hyra ut i andra hand med din hyresvärd. Hyresvärden kan ha enskilda regler, varför det bästa är att prata med denne i första hand.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare