FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/06/2020

Får jag klippa ned min del av gemensam häck?

Hejsan, jag bor i parhus där grannen och jag har en gemensam häck som löper mot vägen på framsidan. Häcken är ca 16m lång totalt och står 8m vardera på tomterna. Har jag rätt att ta bort häcken på min sida eller finns det risk att skada grannens sida (häck)?

Häcken är alltså ingen tomtavskiljare mellan grannen och oss utan den löper yt mot vägn.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som fastighetsägare har du rätt att vidta åtgärder på din fastighet, träd och buskar hör till fastigheten varför åtgärder får vidtas rörande dessa. Den del av häcken som befinner sig inom din fastighets gränser har du rätt att klippa ned om du så önskar.

Skälig hänsyn till grannar måste dock tas när du som fastighetsägare vidtar åtgärder på din fastighet (3 kapitlet 1 § Jordabalken). Det måste dock ses som skäligt att få klippa ned sin egna häck, särskilt eftersom häcken enligt din beskrivning inte är en tomtavskiljare. Att grannens häck eventuellt skulle ta skada av nedklippningen av din sida kan enbart ses som besvärande om du klipper ned den på ett osedvanligt sätt.

Du borde alltså ha all rätt att klippa ned din sida av häcken, men att informera grannen om den tilltänkta åtgärden skadar aldrig.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare