FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/08/2021

Får jag köpa knivar från ett annat land?

Får man ta in köksknivar och jakt/fiske knivar från ett annat land till sverige.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan köpa knivar från andra länder men vissa knivar kräver tillstånd från Polismyndigheten och man kan därför behöva anmäla det till Tullverket. Exempel på sådana knivar är enligt Tullverket Butterflyknivar som räknas som farliga föremål (enligt Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål) och kräver därför tillstånd av Polismyndigheten. Dessutom har vissa typer av knivar även en åldersgräns, springstiletter får inte ens ägas, användas eller lånas utav en person under 21 år, Knivlagen 1 § 3 st.

På polismyndighetens hemsida kan du HÄR hitta mer information, samt exempel på farliga föremål.

Jag kan inte svara på din fråga med garanti då det inte står något om specifikt köks- eller jakt/fiske knivar, men med större sannolikhet kan du göra detta utan problem.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare