FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal29/07/2021

Får jag köpa min köpares lägenhet?

Hej. Jag har sålt min lägenhet med en klausul i kontraktet att köparen måste få sålt sin lägenhet till ett visst pris för att affären ska gälla. Finns det något som gör det förbjudet, rent juridiskt, för mig att köpa min köpares lägenhet, för att få igenom försäljningen av min nuvarande bostad? Alltså, jag säljer min bostad till köparen och jag köper köparens lägenhet för att dom inte ska kunna dra sig ur köpet av min nuvarande bostad. Obs det gäller bostadsrätter både två. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline!

Det finns inga regler som hindrar dig från att köpa din köpares lägenhet. Förutsatt att han eller hon accepterar ditt bud så går det bra för dig att köpa den, för att få din egen lägenhet såld.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare