Får jag kopiera ett omslag för personligt bruk?

Hallå Lawline

Jag är en stor fan av Tintin och skulle vilja ha ett favoritomslag på min vägg i ett större format. Jag har samtliga album och avser att låta skanna in ett av dessa omslag högupplöst, printa ut och rama in hos en ramaffär. Posters går förvisso att köpa, men de är alla franska och jag vill ha den svenska utgåvan. Låter sig detta göras upphovsrättsligt för mitt personliga bruk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att ett konstnärligt verk ska skyddas av upphovsrätten krävs att det uppnår så kallad verkshöjd. Det innebär att verket ska vara så "originellt" att två person oberoende av varandra inte kan skapa samma verk. Ett omslag lär vara ett sådant konstnärligt verk som uppnår verkshöjd och därmed skyddas av upphovsrätten (1 kap. 1 § URL). Huvudregeln är att upphovsmannen till ett upphovsrättsskyddat verk är den som har uteslutande rätt att framställa exemplar av verket (1 kap. 2 § URL). När du skannar in och printar ut omslaget framställer du ett exemplar av omslaget. Det finns dock ett undantag till upphovsmannens uteslutande rätt att framställa exemplar, och det är undantaget om privat bruk. Du får som privatperson för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av omslaget om det är offentliggjort (vilket det är eftersom det är utgivet) (2 kap. 12 § URL).

Slutsats: Så länge det är ett eller endast ett fåtal exemplar av albumet som du tänkt skanna in och printa ut för personligt bruk så ser jag inga upphovsrättsliga problem.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare