Får jag köra bil när jag tar ett narkotikaklassat läkemedel?

Hej!

Jag har skador i ryggen som inte går att operera, med svår kronisk smärta som följd. Jag får utskrivet tramadol av läkare mot värken, ca 300-400 mg/dag.

Min fråga är följande: Får jag köra bil/lastbil när jag använder tramadol? Medicinen ger bra smärtlindring och jag märker inte av biverkningar i form av trötthet, dålig koncentrationsförmåga etc. Bortsett från smärtlindringen känner jag mig helt opåverkad av medicinen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad räknas som drograttfylleri?

Drograttfylleri regleras i Lagen om straff för vissa trafikbrott (1951:649). Enligt lagen döms man för rattfylleri om man kör ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. (4 § 2 stycket).

Undantag för receptbelagda läkemedel

Detta gäller dock inte om narkotikaklassade läkemedel intas efter att läkare skrivit ut den på recept. (4 § 2 stycket). Det förutsätter dock att man inte är kraftigt påverkad av medicinen. Är man så påverkad att det kan antas att man inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt döms man för drograttfylleri, även om man tar läkemedlet enligt recept. (4 § 3 stycket).

Hur ska man då veta om man är för påverkad för att kunna köra? Det är ens eget ansvar att bedöma sin körförmåga. Man kan titta på transportstyrelsens rekommendationer för vägledning:

Avstå från att köra bil om du

·känner dig trött eller yr

·reagerar långsammare än vanligt

·tycker att vardagssaker känns besvärligare än förr, till exempel att öppna förpackningar, laga mat och hålla reda på flera saker samtidigt

·får besvär med syn och hörsel

·får svårt att följa med i samtal.

·får höra av andra att de tror ditt omdöme kan vara försämrat.

Bedömning i ditt fall

Jag rekommenderar att du tänker noga över dessa punkter, samt rådfrågar din läkare för att vara säker.

Som svar på din fråga får du alltså köra bil när du tar ett receptbelagt läkemedel som du inte blir påverkad av. Det är dock ditt eget ansvar att försäkra dig om att du kan köra säkert, och därför viktigt att du gör en helhetsbedömning av din körförmåga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare