Får jag lov att använda ett annat företagsnamn på min produkt som jag säljer?

Hej!

Mitt företag erbjuder personliga produkter där kunden kan välja motiv och text. Jag hade precis en kund som ville ha en tavla med en bild på sin bil och texten "Min första Volvo". Får mitt företag trycka ett företagsnamn på det sättet? Texten är i ett vanligt typsnitt och liknar inte Volvos logotyp.

Tack!

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att just du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga så vill du enligt kundens direktiv trycka "Volvo" på en av dina produkter. Vad jag kan utläsa ifrån din fråga, så verkar du också ha koll på att man inte får lov att använda företagsvarumärken hur som helst. Därför i mitt svar till dig kommer jag fokusera på att titta på om du kan använda dig av endast namnet Volvo, och som inte har Volvos logotyp med.

Den lag som vi kommer att behöva titta på för att få svar på din fråga är lagen om företagsnamn.

Kan man använda ett annat företagsnamn på sina produkter?

Ett företagsnamn är den benämning under vilken näringsidkaren bedriver sin verksamhet (1 kap. 1 § lagen om företagsnamn). Eftersom Volvo är så välkänt har man även via inarbetning fått ensamrätt över sitt namn (1 kap. 2 § lagen om företagsnamn).

Det som ensamrätten dock innebär är att ingen annan får lov att använda tecken utan näringsidkarens tillstånd som är (1 kap. 4 § lagen om företagsnamn):

-Identiskt med eller liknar kännetecknet för företagsnamnet och används för verksamhet av samma slag,

-Identisk eller liknar företagsnamnet och används av näringsverksamheter av samma eller liknande slag samt att det finns risk för förväxling och det kan leda till att användningen av tecknet leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan den som använder tecknet och företaget, eller

-Identiskt eller liknar med företagsnamnet som är känt över hela landet och som ger utan skälig anledning en otillbörlig fördel till företaget som använder det eller ger skada till företagsnamnets särskiljningsförmåga eller anseende oavsett vilken verksamhet som använder den.

Är det dock så att företagsnamnet är registrerat, och man är inom samma bransch så är det ändock okej om företaget inte lider någon skada av att man använder företagsnamnet.

Men eftersom du inte verkar vara i samma bransch som Volvo och du använder inte heller företagsnamnet för att det skall orsaka skada för Volvo eller att det skall ge dig en otillbörlig fördel.

Slutsats

Jag anser därför att så länge du inte gör det för att skada Volvos rykte eller för att åka snålskjuts på deras varumärke, samt ändrar typsnitt på företagsnamnet så är det helt okej för dig att producera produkten.

Vill du ha mer information rekommenderar jag dig starkt att titta på patent- och registreringsverkets hemsida om just denna fråga.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att du hör av dig till oss igen om du har mer frågor och funderingar.

Allt gott!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare