FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis24/11/2019

Får jag lov att förvara hittegods i hemmet efter att ha polisanmält fyndet?

Jag har hittat en olåst cykel som ser ut att vara herrelös. Jag har långt till en polisstation. Kan jag efter polisanmälan förvara cykeln i mitt förvar under de lagstadgade 3 månaderna eller tills den rättmätige ägaren dessförinnan dyker upp?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då du hittat vad du tror är en herrelös cykel, så kikar vi närmare på hittegodslagen.

Lagen stadgar att hittegodset får överlämnas till polis

Ett hittegods ska anmälas snarast möjligt till polisen (1 § första stycket hittegodslagen).

I lagen står det vidare att hittegodset får överlämnas till polisen, som är skyldiga att motta hittegods, vilket du inte är (2 § första stycket hittegodslagen).

Det sistnämnda är även anledningen till varför det ibland anses som huvudregel att alla hittegods ska lämnas in till Polismyndigheten.

Hittegods kan i flera fall även förvaras hos upphittaren, alternativt hämtas av polis

Däremot finns det undantag, exempelvis om det skulle vara besvärligt för upphittaren att transportera hittegodset.

När jag, för ett par år sedan, hittade en övergiven cykel frågade Polisen mig om jag önskade förvara cykeln själv, eller om jag ville att de skulle komma och hämta den, vilket de alltid har rätt att göra.

Mitt råd

Mitt råd till dig är därför att ringa till Polismyndigheten och rådfråga dem om hur du/ni bäst tar hand om hittegodset.

Jag önskar dig en god avslutning på helgen!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare