Får jag slänga saker i mitt förråd som inte tillhör mig?

En person har grejer i mitt förråd, 3 påsar med kläder, jackor och 2 stolar. Jag har bett honom nu i ett halvår att ta bort sakerna, han svarar senare eller så svarar han inte alls.

Jag börjar bli trött på allt och funderar om jag kan slänga sakerna? Gör jag en olaglig handling? Eller har jag ryggen fri om jag slänger allt? Vill bara bli av med grejerna och få klarhet kring juridiken runt denna situation

Mvh // Viktor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel är det inte lagligt att slänga andras saker. Om du slänger sakerna riskerar du att begå brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § BrB).

Vill du få iväg sakerna kan du kontakta kronofogden och begära en vanlig handräckning innebärande att de kommer att vända sig till personen som har saker i ditt förråd och uppmana hen att hämta detta. Gör hen inte det här kommer kronofogden att förvara sakerna på hans bekostnad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Olof FunkeRådgivare