Får jag spela in ett samtal utan att den andre personen vet om det?

Hej

Får jag lov att spela in samtal med min kollega när vi två pratar?

Bevis på att hon är på mig och trakaserrar mig och spelar min chef.

Det är bara vi två i samtal.

Detta vill jag visa till facket för att det är ord mot ord.

mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du deltar i samtalet så får du spela in det utan att det utgör ett brott. Hade du däremot spelat in ett samtal du inte deltar i och där de medverkande är omedvetna om att en inspelning sker, hade det kunnat utgöra brottet olovlig avlyssning (4 kap. 9 a § BrB).

Men eftersom du deltar i samtalet är det alltså inte olagligt att spela in det.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare