Får jag spela in telefonsamtal och använda som bevis i domstol?

Får man spela in ett samtal Vi mobiltelefon o därefter kunna andvända sig av den på en tingsrätts förhandling?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är inte ett brott att spela in samtal du själv deltar i

Det är ett brott att utan tillstånd spela in samtal i rum (eller över telefon) som man inte själv deltar i. Brottet klassas som olovlig avlyssning (4 kap. 9 a § Brottsbalken). Motsatsvis tolkas bestämmelsen att om du deltar i samtalet själv har du rätt att spela in det utan att det är brottsligt.

Det finns inget uttryckligt förbud mot att spela in telefonsamtal du själv deltar i, kravet för att det ska vara brottsligt är att du spelar in samtal andra för men som du själv inte deltar i.

Bevisvärdet kommer att variera

I svensk domstol har vi vad som benämns som fri bevisföring. Den fria bevisföringen innebär att allt kan användas som bevis i domstol. I teorin kan du således begå ett brott spela in två andra personer, samtalet kan ändå användas som bevis i domstol. Du kan i teorin hota någon annan och det vederbörande säger kan användas som bevis.

Däremot kommer domstolen att göra en bevisvärdering. I bevisvärderingen bestämmer domstolen vilket bevisvärde ett visst bevis har. Exempelvis kommer ett uttalande som skett för att någon blivit hotad ha väldigt lågt, eller inget, bevisvärde.

Även när det gäller ett telefonsamtal du själv deltar i och lagligen spelat in kommer domstolen att göra en bedömning om vilket bevisvärde det har och det går därmed inte att svara rakt på om det håller i domstol som bevis. Sådant som kan inverka är till exempel under vilka förutsättningar det spelats in, om du verkar ställa väldigt ledande frågor vilket kan få det att verka konstruerat eller om inte hela samtalet är med. Däremot har rätt att åberopa samtalet som bevis i en tingsrättsförhandling.

Sammanfattningsvis så har du rätt att spela in telefonsamtal du själv deltar i, utan att begå ett brott. Inspelningen kan rent juridiskt användas i rätten som bevis, dock kommer domstolen i det enskilda fallet att göra en värdering av vilket bevisvärde det har.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare