Får jag spela musik i mina youtubeklipp?

Hej! Jag har en fråga. Jag har lust att lägga till musik till mina YouTube videor men är ej säker på ifall det är tillåtet enligt upphovsrättslagen. Jag har hört om "fair use" lagen som finns i USA men är ej säker på om detta innefattar Sverige oxå?

Jag har enbart tänkt att använda musiken till spel klipp på YouTube för ända ändamålet är att underhålla och utbilda mina tittare genom så kallade Call of Duty klipp, där jag spelar spelet och lägger till musik.

Jag lägger inte upp dessa klipp för några kommersiella syften och jag kommer alltid att nämna artist och låt i klippet.

Är detta tillåtet eller måste jag ha ett direkt godkända ifrån artisten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Precis som du säger då regleras frågor om upphovsrätt i upphovsrättslagen (URL). Både melodier och låttexter skyddas av upphovsrätten (1 kap. 1 § URL). Det innebär att ingen förutom den som har upphovsrätten får överföra verket till allmänheten, till exempel genom att spela en låt (1 kap. 2 § URL).

Det finns dock vissa undantag från upphovsrätten, som gör det möjligt att i vissa fall använda sig av upphovsrättsskyddat material. Till exempel är det tillåtet att citera ur skyddade verk, om det görs i överensstämmelse med god sed (2 kap. 22 § URL). Kravet på god sed innebär att det inte går att citera bara för att öka underhållningsvärdet på sitt eget verk, utan det krävs att det finns ett syfte med citatet, till exempel att man spelar upp en låt för att göra en recension eller för att diskutera musiken. Det är dessutom inte möjligt att med hjälp av citaträtten sprida ett helt verk, utan det är bara tillåtet att spela upp delar av ett skyddat verk.

Som jag förstår din fråga fyller musiken inget särskilt syfte förutom att dina videor ska bli mer underhållande. I så fall går det tyvärr inte att spela musik, om du inte har samtycke från den som har upphovsrätt till låten du spelar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare