FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet29/06/2020

Får jag ta bort en buske som växer på min tomt nära tomtgränsen?

Hej , jag har en buske som är på min tomt som går längs tomtgränsen , Busken börjar bli hör och bred. Grannen vill att jag ska klippa ner busken och jag vill ta bort busken helt. När jag berättade att jag ska ta bort busken helt så sa hon Nej till det. Jag vill bygga staket istället men hon påstår att det måste vara insynsskydd. Min fundering är att om min granne vill ha insynsskydd får hon bygga ett plank eller plantera buskar själv. Det är väl inte mitt ansvar. Busken är ju på min tomt och jag vill inte ha den kvar , Den är ful och växer högt, Därför vill jag bli av med den.

Har min granne rätt att neka mig att gräva bort min buske?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är att du har rätt att ta bort busken om den endast växer på din fastighet. Det är i sådana fall din buske och du har rätt att göra vad du vill med den. Om din granne vill skydda sin fastighet från insyn är det upp till henne att lösa det, alternativt att ni gemensamt kommer överens om att plantera en häck eller bygga ett staket.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare