FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet15/06/2021

Får jag ta bort träd och buskar på min tomt?

Får vi ta bort träd och buskar som är på vår egen tomt till vår villa? Grannen menar att hon vill ha kvar våra buskar då det skapar insynsskydd hos henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får ni ta bort träd och buskar som är på er tomt?

Så länge träden och buskarna tillhör er fastighet, det vill säga utgör fastighetstillbehör har ni rätt att ta bort dem. För att en buske eller ett träd ska anses som tillbehör till en viss fastighet krävs att roten finns på den fastigheten (2 kap. 1 § jordabalken). Finns rötterna på er fastighet får ni alltså själva bestämma vad ni vill göra med träden och buskarna. Vill grannen ha insynsskydd är det upp till henne att fixa det.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare