Får jag ta tillbaka stulen egendom i annans hem?

Hej! Om jag utsätts för stöld där jag blir av med mina värdesaker, men lyckas söka upp vem tjuven är och vart han bor. Har jag rätt att bryta mig in i hans hem på natten och ta mina saker tillbaka? Dvs. ta saken i egna händer utan att koppla in polisen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av brottsbalken (BrB).

Du riskerar att göra dig skyldig till brottet självtäkt

Om du bryter dig in i personens hem för att ta tillbaka dina saker så kan du göra dig skyldig till brottet självtäkt. Den handling som kriminaliseras är att olovligt ta föremål som finns i annans besittning för att själv ta sig rätt (BrB 8 kap. 9 §). Det innebär alltså att även om värdesakerna är dina egna så har du inte rätt att ta tillbaka dem på egen hand efter en viss tid.

Inom 24 timmar har man rätt att ta tillbaka sina saker på egen hand

Skulle det däremot vara så att du blir frånstulen dina värdesaker och ser dem på ett ställe får du återta dessa på så kallad färsk gärning. Detta innebär att inom max 24 timmar har du rätt att återta dina stulna värdesaker utan att riskera att göra dig skyldig till brottet självtäkt. Har det däremot gått mer än 24 timmar sedan dina saker blev stulna har du ingen rätt att på egen hand ta tillbaka dessa utan bör istället kontakta polisen för att kunna få tillbaka dina saker.

Du kan dock göra dig skyldig till hemfridsbrott om du bryter dig in hos annan

Även om du inom 24 timmar har rätt att ta tillbaka dina saker på egen hand utan att göra dig skyldig till brottet självtäkt vill jag bara varna om att du trots det kan göra dig skyldig till annat brott. Om du inom 24 timmar från det att dina saker blivit stulna bryter dig in i annans hem kan du göra dig skyldig till hemfridsbrott. Om en person olovligen intränger eller kvarstannar i annan persons bostad så döms denne för hemfridsbrott (BrB 4 kap. 6 § första stycket).

Min rekommendation är att du kontaktar polisen för att kunna få tillbaka dina värdesaker.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Hanna Opedal ErikssonRådgivare