Får jag testamentera en lägenhet med överlåtelseförbud?

Hej!

Får jag testamentera lägenhet utan rätt att sälja den!

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente hittar du i ärvdabalken.

Ett överlåtelseförbud är möjligt

Huvudregeln är att du som testator har frihet att själv välja utformning av ditt testamente. Det finns därför inga särskilda hinder mot att du ställer upp villkor för din borttestamenterande lägenhet. Att testamentera en lägenhet utan rätt att sälja den innebär att du uppställer ett överlåtelseförbud vilket innebär att mottagaren inte har möjlighet att sälja eller ge bort andel av egendomen under sin livstid. Det är din vilja som testator som alltid ska beaktas vid tolkning av ett testamente (11 kap. 1 § ärvdabalken).

Inte möjligt att testamentera egendom hur långt som helst

Det är dock inte möjligt att testamentera egendom med syfte att det ska gå vidare i släktens framtida generationer (9 kap. 2 § första stycket ärvdabalken). Det är alltså exempelvis inte möjligt att bestämma vad ens barns arvingar ska göra med fastigheten utan överlåtelseförbudet gäller i sådana fall endast gentemot barnet.

Vad bör du tänka på?

Som svar på din fråga så är det möjligt att utforma testamente i princip hur du vill, det vill säga med överlåtelseförbud eller liknande. Tänk dock på att utforma testamentet så tydligt som möjligt för att du ska vara säker på att din vilja går igenom. Om du exempelvis vill skydda lägenheten så rekommenderar jag att även inta ett villkor i testamentet om att egendomen ska utgöra mottagarens enskilda egendom (7 kap 2 § tredje punkten äktenskapsbalken). Detta innebär i sin tur att testamentstagarens make eller maka inte har tillgång till lägenheten vid en eventuell bodelning (vid skilsmässa).

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare