Får jag undanta anställda från turordningsreglerna?

Hej,

driver ett mindre företag med totalt 4 anställda, nu behöver jag tyvärr säga upp en anställd pga av arbetsbrist. Har förstått att jag kan göra undantag för 2 st och den det handlar om är nr 3 i ordningen och orsaken till att nummer 3 väljs är att personen inte har samma kompetens som nr 1 och 2. Nummer 3 har aktivt valt att inte lära sig fler moment än det minsta möjliga. Så enligt vår kompetensmatris så ligger nr 3 "sämst" till när det gäller kunskap.

Nu är det så att nr 3 är med i ett fackförbund (företaget har inget kollektivavtal), har jag förstått rätt att jag måste varsko/förhandla med fackförbundet innan jag pratar med den aktuelle anställde?

Tack på förhand

/F

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Din fråga rör arbetsrätt och bestämmelserna hittar vi i lagen om anställningsskydd (LAS) och lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Mycket riktigt får du göra undantag (högst 2 antällda) från turordningsreglerna eftersom ditt företag har mindre än 10 anställda. Detta stadgas i 22 § LAS. Innan du gör någon uppsägning av denna anställda har du en skyldighet att utreda om det finns möjlighet att omplacera.

Du har också en förhandlingsskyldighet med den anställdes fackförbund enligt 10-14 MBL. Som arbetsgivare har behöver du uppfylla din förhandlingsskyldighet, sedan är det du som slutligen fattar beslutet. Jag rekommenderar att du tar kontakt med berört fack.

Lycka till!

Fredrik JonssonRådgivare