FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/12/2020

Får köpare ångra köpet?

Hej! Jag har sålt en klocka på blocket till en person. Jag har skickat iväg klockan, och dom har satt in pengarna. Klockan har kommit fram och dom har hämtat ut den. Nu har helt plötsligt köparen ångrat sig och vill skicka tillbaka klockan, men kan inte ge några detaljer om varför. Jag vet med mig att den är i bra skick, och att jag har upplyst om allting INNAN köpet genomfördes. Skickat massor med bilder och fakta. Trots detta vill dom nu häva köpet, utan anledning. Har dom rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du som privatperson sålt klockan till en annan privatperson. Köplagens regler blir därför tillämpliga. I köplagen finns ingen ångerrätt. Köparen får endast häva köpet på grund av säljarens dröjsmål eller på grund av fel på varan (25 och 39 § KöpL). Som jag tolkar det är du inte i dröjsmål med leverans av klockan och köparen har inte heller uppgivit att det är fel på klockan. Du har därför ingen skyldighet att häva köpet.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare