Får kronofogdemyndigheten utmäta en anhörigs egendom för ens skuld?

Min son 17 år äger en skoter värd 100000kr jag har skulder hos kfm kan dom mäta ut hans skoter för mina skulder. Skotern står ju självklart på honom.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Utmätning

Regler om utmätning och när egendom får utmätas regleras främst i Utsökningsbalken. Enligt bestämmelserna får lös egendom utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (det vill säga du) eller om du anses vara ägare till den (4 kap. 17 § Utsökningsbalken). Utgångspunkten är alltså att det enbart är egendom som är den betalningsskyldiges som får utmätas. I svensk rätt finns det inga regler som på något sätt kan flytta över betalningsansvaret för dina skulder på din son vilket således innebär att skotern som står på honom inte kan utmätas för dina skulder.

Bedömning

Du nämner att skotern står på din son, detta är en väldigt bra utgångspunkt för att mena att skotern inte tillhör gäldenären (dig). I annat fall kan också kvitton eller annan skriftlig bevisning som knyter skotern till sonen också vara av särskild vikt. Kronofogdemyndigheten är i första hand intresserad av värdefull egendom vilket skotern är, däremot så faller det enligt min bedömning på att skotern inte tillhör dig som är den betalningsskyldige.

Som svar på din fråga så kan Kronofogdemyndigheten inte utmäta din sons skoter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare