Får lärarna duscha nakna med barnen i skola?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nej det låter högst olämpligt att en lärare skulle vistas naken bland skolelever oavsett kön på elever/lärare, särskilt inte då det rör sig om barn. Det finns ingen direkt lag som säger att lärare inte får duscha med elever men om någon av eleverna/föräldrarna bestämmer sig för att anmäla detta kan det ses som en typ av ofredande eller sexualbrott. Det som bör göras är att föräldrarna till barnen har ett möte eller liknande med skolledningen och diskutera frågan och möjligtvis sätta ordningsregler kring omklädningsrummet/duschen för just den skolan. Det är även viktigt att föräldrarna polisanmäler om de misstänker att deras barn har råkat illa ut vid en sådan händelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Hellin GültekinRådgivare