Får man äga en bil även om man inte har ett körkort?

Hej!

Om man får indraget körkort p.g.a. sjukdom eller skada (tillfällig eller pernament), vad händer med bilen då? Får man fortfarande äga den eller vad händer i sådana fall? Tänker att man kanske vill fundera ett tag innan man vill sälja/ge bort den till någon annan?

Kanske en dum fråga angående ägande av bilen, men jag hittade inget kring detta på internet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att äga en bil krävs inget tillstånd, vilket innebär att vem som helst kan äga en bil. Även om ditt körkort blir indraget kan du därför fortfarande äga en bil. Ett tips är dock att kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller kring försäkringen av din bil i det fallet att ditt körkort blir indraget, särskilt om någon annan ska bruka bilen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare