Får man anmäla en misstänkt person för försök till hemfridsbrott?

Hej! vi säger så här att ja misstänker än person för Försök till hemfridsbrott . det har gått 3-4 månad sen det hände. kan ja polisanmälan honom?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem kan polisanmäla ett brott?

Först och främst kan jag informera om att det inte finns några formella krav på vem som kan göra en polisanmälan. Detta betyder att vem som helst kan skicka in information till polisen om att ett brott har begåtts. Du behöver alltså inte själv vara offer för brottet för att anmäla. Du har möjlighet att polisanmäla brottet men du bör tänka på att ha bevis såsom inspelning eller vittnen från grannarna som stärker din anmälan.

Preskriptionstiden

Som du beskriver så har hemfridsbrottet skett för 3-4 månader och preskriptionstiden för hemfridsbrott gäller i 2 år, 35 kap 1 § Brottsbalken. Det innebär att din rätt att åtala inte är förlorad eftersom det bara har gått 3-4 månader sedan brottet begåtts.

Jag hoppas du fick svar på din fråga

Gabriella ZakoRådgivare