Får man använda ett inspelat telefonsamtal som bevis i rättegång?

Får jag spela in ett telefonsamtal för att jag skall komma ihåg vad som sägs. Det är jag, min man på plats och en annan person i andra luren. Vi har högtalartelefon på

Kan man använda detta vid rättegång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Olovlig avlyssning är ett brott som innebär att gärningspersonen olovligen med hjälp av ett tekniskt hjälpmedel och i hemlighet spelar in ett privat samtal (4 kap. 9 a § brottsbalken). Av paragrafen kan man dock utläsa att det är tillåtet att spela in samtalet om man själv är en av samtalsparterna.

Inom svensk processrätt gäller för övrigt principen fri bevisföring, som innebär att all bevisning får föras fram i domstol av parterna, oberoende av om denna kommit fram på ett olagligt sätt (35 kap. 1 § rättegångsbalken). Parallellt och enligt samma bestämmelse gäller principen om fri bevisvärdering vilken innebär att det är domstolen som, efter en samvetsgrann prövning av allt som förekommit, ska avgöra vad som är bevisat i målet. Den enda möjligheten att avvisa bevisning framgår av 35 kap. 7 § rättegångsbalken om t.ex. onödig bevisning.

Sammanfattningsvis är det fullt lagligt för dig att spela in ett samtal som du själv deltar i. Du kan även med största sannolikhet använda inspelningen som bevis i en eventuell rättegång.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare