Får man ärva sina svenska föräldrar om man bor utomlands?

Hej,

Jag bor i USA sedan 15 år tillbaka. Min fråga är kan jag ärva skulder från min mor då jag är utlandsboende ?

Tack,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (1958:637) (Förkortat "ÄB").

Eftersom du är en bröstarvinge (barn) till dina föräldrar enligt 2 kap 1 § ÄB, samt att du får antas vara vid liv när arvet ska skiftas (1 kap 1 § ÄB), så har du rätt att ärva dina föräldrar. Det görs således ingen skillnad på en bröstarvinge som bor i sverige och en som bor utomlands. Man ärver däremot inte skulder. Eventuella skulder som finns kvar efter den avlidne betalas istället så långt det går med tillgångar i dödsboet.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen om du har fler frågor eller om jag varit otydlig.

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare