Får man beakta penningvärdet vid kapitalvinstbeskattningen?

Hej.

Har sålt en fastighet år 2020 jag fått i gåva år 2017, fastigheten inköptes till ett pris av 3200kr år 1962, Får jag göra en omräkning till dagens penningvärde vid vinst skatteuträkningen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr får du inte göra en omräkning av ingångsvärdet på 3 200 kr från år 1962 till dagens penningvärde vid kapitalvinstberäkningen. Detta beror på att endast nominella vinster beskattas, dvs. hänsyn tas inte till förändringar i penningvärdet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare