FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/01/2020

Får man beställa receptbelagd medicin från utlandet?

Hej. Är det olagligt att i Sverige köpa flera olika receptbelagda antibiotika från utlandet från olika hemsidor via internet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tullverkets hemsida finns det information om hur du får beställa medicin från utlandet.

Enligt Tullverket är det olagligt att köpa läkemedel från ett annat land som inte tillhör det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES), oavsett vad det är för typ av läkemedel. För att du ska kunna beställa läkemedel från ett annat land inom EES finns det ett antal förutsättningar som behöver vara uppfyllda. Det är om läkemedlet är:

- För ditt personliga bruk.

- Godkänt i det andra ESS-landet och har införskaffats på ett apotek eller motsvarande i det landet.

- Godkänt och receptfritt i Sverige, eller i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivit av en behörig förskrivare inom EES. (En förskrivare är en person inom en legitimerad yrkeskategori som har rätt att prova ut och föreskriva hjälpmedel, alltså en person som tillsammans med dig utreder och bedömer dina behov av hjälpmedel).

Dock får du bara beställa en mängd läkemedel som motsvarar högst ett års förbrukning och det är du som ska styrka att förutsättningarna ovan är uppfyllda.

Sammanfattning

Om det är olagligt för dig att köpa receptbelagd antibiotika kan jag tyvärr inte svara på, utan det är en bedömning du själv kan göra utifrån de förutsättningar som finns ovan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mvh,

Daniella LarsenRådgivare