FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2021

Får man bestrida bodelningsavtal ett år efter överenskommelsen?

Hej

För 1 år och 3 månader sedan skrev jag och min dåvarande sambo ett bodelningsavtal när vi separerade där vi var överens att han gav mig ekonomisk ersättning för lösöre samt lite extra för att kunna starta om. Han och jag skrev under detta som oxå bevittnades samt att han skickade samma kväll skickade mig ett Messenger meddelande (som jag har sparat )där han skriver att han är nöjd med avtalet. Nu 1 år och 3 månader senare har han kontaktat jurist för att han inte är nöjd.. Har han nu rätt att bestrida vår privata överenskommelse som vi skrivit under??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett bodelningsavtal är rättsligt bindande
Vid en bodelning skriver man på ett bodelningsavtal. Ett sådant avtal är bindande precis som vilket avtal som helst. Huvudregeln är att ett avtal inte kan ångras. Pacta sund servanda är en grundläggande princip som betyder "avtal ska hållas" dvs. att avtal är rättsligt bindande.

Avtal kan ogiltigförklaras om det finns grund för det

Det finns dock undantag till detta i avtalslagen. Dessa innebär att avtalet kan förklaras ogiltigt om det finns grunder för det. Om bodelningsavtalet är exempelvis oskäligt på grund av omständigheter vid tidpunkten då avtalet ingicks kan det ogiltigförklaras (36 § avtalslagen). Vidare kan avtalet ogiltigförklaras om en part agerat svikligen, lurat eller hotat den andra parten (se 3 kap avtalslagen). Det är den som menar på att avtalet är ogiltigt som har bevisbördan för att visa att så är fallet. Beviskraven är höga för den som menar att ett avtal ska ogiltigförklaras.

För att svara på din fråga så har han rätt att bestrida er överenskommelse om han vill. Detta innebär dock inte att ert avtal kommer ogiltigförklaras. Det krävs som sagt att det föreligger en ogiltighetsgrund för att ert avtal skulle kunna jämkas. Din tidigare sambo behöver därmed väcka talan vid tingsrätten som ett tvistemål vilket innebär att domstolen prövar frågan. Som jag tidigare nämnt är det då han som har bevisbördan för detta.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!
Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare