FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/12/2020

Får man bidrag när man sitter häktad?

Min sons advokat ringde mig och framförde en hälsning till mig att rättgångar mot honom börjar nu.Hon fråga om jag skulle köpa kläder och rakapparat åt honom. Men han har gjort ett stort grovt bedrägeri mot mig och urkundsförfalskning. Får ha inte nåt bidrag när sitter han sitter häktad. Då kan hans advokat handla kläder åt honom tycker jag.Det är inte rätt mot mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man sitter häktad utan sysselsättning får man ett bidrag från kriminalvården vilket motsvarar 90 kr i veckan.
Även om man inte skulle få något bidrag så har man inte som anhörig någon skyldighet att se till att personen har kläder och rakapparat inför rättegången om man inte vill. Kriminalvården kommer att tillse kläder och hygienartiklar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning

Klara ZethraeusRådgivare