Får man byta till en skola i en annan kommun?

Hej är det okej att byta skola till en i en annan kommun om man har problem med människor? ( social ångest)

Jag började få social ångest när vi flyttade till en annan kommun men varje gång jag kommer tillbaka och hälsar på eller något liknande så är det inte alls lika jobbigt. Detta funkar inte med skolan och jag kan inte vara med på lektioner och det förstör min utbildning. Är det okej?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är en jobbig situation och du ska inte behöva känna så när du är i skolan. Det är så att du som elev har rätt att gå i en annan kommuns skola om du har särskilda skäl för det utifrån dina personliga förhållanden. Särskilda skäl kan vara t.ex. mobbning och andra allvarliga konfliktsituationer. Innan den andra kommunen ska fatta ett beslut om att ta emot en elev ska den hämta in ett yttrande från elevens hemkommun (10 kap. 25 § skollagen). Om en elevs vårdnadshavare har önskemål om det så kan en kommun också i andra fall ta emot en elev från en annan kommun (10 kap. 27 § skollagen). Finns det dock inte särskilda skäl så är det inte en rättighet utan då får kommunen göra det frivilligt.

Min rekommendation är att du ber dina föräldrar att kontakta skolan och framföra det som du nämner. Jag kan inte med säkerhet säga om detta skulle anses utgöra särskilda skäl men det skulle även kunna vara så att skolan går med på det utan särskilda skäl. Jag rekommenderar dock att du ger den nya skolan en chans, det finns effektiv hjälp att få för social ångest och min rekommendation är att du försöker få det att fungera på den nya skolan först. Att byta tillbaka till din gamla skola är en kortsiktig lösning men framöver kommer du förmodligen förväntas anpassa dig till nya situationer, människor och platser. Testa möjligtvis att prata med någon du är bekväm med på din nya skola, en kurator eller dina föräldrar. De kan nog komma med bra lösningar och försöka hjälpa dig bli mer bekväm där. Jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas att du hittar en bra lösning!

Vänliga hälsningar,

Marina AlsayeghRådgivare