FrågaARKIVÖvrigt16/07/2020

Får man chatta med yngre personer via specifika appar för TV-spel?

Hej!

Jag har en fråga angående chatt med barn. Jag brukar spela Playstation-spel och interagera med dem jag spelar mot genom att chatta via en app som är dedikerad för sådana som spelar samma spel. Jag undrar om det kan vara olagligt att chatta om själva spelet med ett barn, om man själv är vuxen? Om jag sitter och spelar i Sverige men barnet befinner sig i ett annat land, kan det spela roll för om jag gör något brottsligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kan inte utläsa någon juridisk dimension utifrån det du uppger i frågan. Mitt enkla svar är att det absolut är okej att diskutera Tv-spel med barn, även som vuxen. Om personen du chattar med befinner sig i ett annat land än i Sverige förändrar inte det situationen.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare