FrågaEKONOMIÖvrigt22/09/2019

Får man ersättning från försäkringsbolag vid kroppsskada utomlands?

Bröt handleden utomlands, kan man få ngn ersättning för detta? Har försäkringar hos Trygg-Hansa ( olycksfallsförsäkring) samt Folksams hemförsäkring + extra reseförsäkring.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras inte i lag. De lagar som finns, exempelvis Försäkringsavtalslagen, reglerar ofta mer generella och övergripande frågor.

Med det sagt är mitt råd till dig att du ser igenom dina försäkringsvillkor och försöker utläsa vad som gäller. Om du råkat slänga dokumenten eller har tappat bort dem bör du vända dig till försäkringsbolaget och begära ut dem, alternativt passa på och fråga vad som gäller för din situation. I försäkringsvillkoren kan du utläsa vad för typ av skydd du har och hur försäkringsbolaget kan ersätta dig. Vanligtvis kan man få ersättning för inkomstförlust som orsakas av sjukskrivning. Jag vet emellertid inte exakt hur din situation ser ut i detalj.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar eller frågor är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet så återkommer jag.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare