Får man filma under ett kommunfullmäktige sammanträde?

Hej

Allt fler kommuner websänder sina kommunfullmäktigemöten på internet och lägger upp dem på t.ex. Youtube. Men om en kommun iNTE gör detta är det då tillåtet för en privatperson eller journalist att filma mötet och lägga upp detta på Youtube? Kan kommunen fatta ett beslut som förbjuder detta?

Kommunfullmäktige är ju ett öppet offentligt möte i en offentlig lokal där de som filmas är offentliga politiker.

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Som huvudregel bör det vara tillåtet att filma, men kommunen kan fatta beslut som förbjuder bild- och ljudupptagning i vissa fall.

Aktuella regler

Huvudregeln är att kommunfullmäktiges sammanträden är offentliga men det finns möjligheter att hålla sammanträdena inom stängda dörrar, 5 kap. 42 § kommunallagen. Det är ordföranden leder fullmäktiges sammanträden och denne ansvarar även för ordningen vid sammanträdena. Om någon uppträder störande och inte rättar sig vid en tillsägelse kan någon även utvisas från ett sammanträde, 5 kap. 43 § kommunallagen.

Utgångspunkten är alltså att filmning bör vara tillåtet så länge sammanträdet är offentligt och det inte stör ordningen. Det existerar emellertid möjligheter för en kommun att fatta beslut om att det ska vara förbjudet med ljud- och bildupptagning under ett offentligt sammanträde. JO har konstaterat att en kommunal nämnd (borde även gälla för kommunfullmäktige) i princip kan besluta om ordningsregler som innebär att åhörare vid ett öppet sammanträde inte får spela in ljud- och bildupptagningar. Det är dock viktigt att regeln inte får vara godtycklig, diskriminerande eller kommit till av irrelevanta skäl. Huvudregeln är även enligt JO att den självklara utgångspunkten är att det ska vara tillåtet för åhörare att få spela in under offentliga sammanträden, (JO dnr 6356-2012).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare