FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/01/2020

Får man förbjuda snattare från att gå in i affärer?

Hej,

Inte behövs det lagar för att en affärsidkare kan portförbjuda snattare, så länge det inte handlar om diskriminering.

En affär ägs ju av en privat person och måste väl ha rätt att avvisa snattare och bråkstakar på sin egen fastighet.

Har jag fel?

Det är ju skillnad om det rör sej om kommunens bibliotek, bad etc.

Tacksam för svar.

God Jul

G

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Affärsinnehavare kan ej förbjuda snattare från att gå in i affärer

Eftersom att allmänheten har tillträde till de flesta affärer så kan man inte förbjuda någon från att gå in i butiken. Man kan säga att man inte vill att personen ifråga kommer till butiken, men personen begår inget brott om den ändå går in i affären( NJA 1995 s. 84.).

Vem som helst kan gripa snattare

Eftersom att snatteri är ett brott med fängelse på straffskalan(8 kap. 2 § brottsbalken) så får den som tar gärningsmannen på bar gärning gripa denne (24 kap. 7 § rättegångsbalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare