FrågaAVTALSRÄTTGåva20/01/2022

Får man ge bort aktier i ett företag som visat minusresultat?

Hej

Min far har ett aktiebolag och vill ge bort aktier till sin dotter. Kan han göra det även om företaget visat minusresultat de senaste åren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det gäller redan utgivna aktier som din far äger, och inte att din far vill ge ut nya aktier från aktiebolaget som en gåva.

I sådant fall går det hur bra som helst att din far ger bort aktier till sin dotter, oavsett minusresultat i företaget.

Aktierna som din far äger är hans egendom som han själv får råda över. Precis som att han får ge bort en cykel eller en mobiltelefon som han äger, så får han ge bort aktierna.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, hör gärna av dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare