FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/06/2021

Får man ha berusade personer i bilen då man övningskör?

Får man ha berusade personer i baksätet när man övningskör med en godkänd handledare i passagerarsätet.?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det är tillåtet att ha berusade personer i bilen när man övningskör, eller med andra ord, om det finns någon lag som förbjuder det. Förutsättningarna som du beskriver i din fråga förstår jag som att det åtminstone sitter en nykter godkänd handledare i passagerarsätet. Det korta svaret på din fråga är att det inte finns något förbud mot att ha onyktra passagerare i bilen.

De regler som finns att följa när det gäller just övningskörning återfinns i körkortslagens fjärde kapitel. Kapitlet innehåller bestämmelser om krav för att få övningsköra, om handledares uppsikt under övningskörningen och om introduktions- och riskutbildningen.

I lagen finns det inget förbud mot att ha fler personer i bilen än handledaren och det finns inte heller några regler om att de eventuella passagerarna (förutom handledaren) måste vara nyktra.

Man bör dock ställa sig frågan om hur lämpligt det är att ha med andra passagerare i bilen när man övningskör (nyktra eller onyktra) då de kan vara ett störningsmoment för föraren. Man utsätter då både sig själv och resterande i bilen samt andra medtrafikanter för en påtaglig risk. Detta är något som är speciellt viktigt att ha i åtanke vid övningskörning eftersom föraren då typiskt sett har liten om än någon erfarenhet av framförandet av fordon på väg.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare