Får man ha en hyresrätt samtidigt som man äger ett hus?

Hej

Kan man ha en hyresrätt samtidigt som man äger ett hus och låta sitt barn på 16 /17 år bo i hyresrätten ( tills hon är myndig )

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingenting i lagen som hindrar en från att äga ett hus och samtidigt behålla en hyresrätt. Du kan således hyra en lägenhet samtidigt som du äger ett hus. Det finns vidare även inga bestämmelser som hindrar en förälder från att hyra en lägenhet för att låta sina barn bo i den. Däremot får hyresvärden bestämma om man vill tillåta att en förälder hyr en lägenhet till sitt barn på detta sätt. En del hyresvärdar har inga problem med att förälder hyr lägenheter åt sina barn medan andra inte tillåter det.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare