FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/06/2021

Får man ha en katana på allmän plats?

umm hej jag undrar om man får ta med en prydnad katana till exempel på stan eller sånt för den är ju inte skada nån jag har några stycken hemma men jag vill ta med nån till stan nu om några dagar för att jag och min vän ska kolla på en film som har katanor och det skulle vara grymt att ha med sig några men vet inte om det är ok att ta med sig dom för att knivlagen dom är gjorde av metal men dom kan inte skada nån så snälla svara så fort som möjligt för att jag kan inte hitta om det är ok eller inte

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Tillämplig lag är Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, hädanefter förkortat Knivlagen eller KL.

Vad är huvudregeln när det gäller knivar och andra liknande föremål som bärs på allmän plats?

I 1 § KL står det att sådana knivar och stickvapen som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv och hälsa inte får innehas på allmän plats. I 1 § 3 stycket KL stadgas att den som är under 21 år inte får inneha stickvapen som konstruerats så att klinga eller blad snabbt fälls eller skjuts ut ur sitt skaft (springstiletter eller springknivar) över huvud taget. En oslipad katana som används som prydnad är inte ett vapen som kan användas vid brott mot liv och hälsa eftersom det inte är tillverkat för att kunna användas på det sättet. Om din katana är slipad så kommer jag avråda dig från att ta med det till allmänna platser eftersom det mycket väl kan leda till att du hålls ansvarig för brott mot knivlagen. Om din katana inte är slipad så kan du fortsätta läsa nedan om vad som gäller i ditt fall.

Är det olagligt att gå runt med en oslipad prydnadskatana "på stan"?

Om knivlagen läses bokstavligt så omfattas inte exempelvis sådana oslipade katana-svärd som är till för att pryda väggar och dylikt. De är inte ämnade att användas som knivar, utan som prydnader, varför de inte omfattas av knivlagen. De får alltså innehas på allmän plats, även av någon under 21 år.

Med det sagt så borde sådana saker inte lämna hemmet eftersom de enkelt kan misstas för riktiga stickvapen och orsaka besvär för dig och obehag för folk i din omgivning (inte minst de andra som ska se filmen). För att undvika missförstånd bör du därför inte "leka" med den öppet. En situation du kan finna dig i är att du och en eventuell polis som närmar sig dig efter att en oroad person ringt dit dem har olika uppfattning om hur vasst ditt prydnadsföremål är, vilket leder till att det tas i beslag tills dess att det kan uteslutas att föremålet kunnat användas som ett vapen. Du bryter alltså inte mot lagen genom att ta med dig din oslipade prydnadskatana, men var beredd på att människor runt dig reagerar på det - de kan ju inte veta hur pass vass/oslipad din katana är.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig till oss igen om jag varit otydlig eller om du har fler funderingar.

Aram ShokorRådgivare