Får en hyresgäst ha regelbundna sångövningar i sin lägenhet?

Hej!

Jag bor i studentlägenhet (etta,hyreslägenhet) och går en operautbildning, vilket innebär att jag måste öva hemma och ha sånglektion hemma nu när det är Corona. Min granne stör sig tydligen väldigt mycket på det och knackar när jag sjunger. Jag sjunger aldrig tidigare än 9 eller senare än 21 och det handlar om ca 2 timmar per dag. Visst har jag rätt till detta?

Med vänlig hälsning,

En ledsen operasångerska

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuella lagar och rättsfall

Du som hyresgäst har en skyldighet att se till att dina grannar inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att det inte skäligen bör tålas, 12 kap. 24 § Jordabalken (JB). I ditt fall blir frågan i vilken grad ditt operasjungande stör dina grannar och om det är något som de skäligen bör tåla. Enligt förarbetena till 12 kap. 24 § JB måste det göras en avvägning gällande vad som kan anses vara en störning i boendet och mindre störningar eller sådana som är tillfälligt övergående. Huvudregeln är att boende ska kunna sova ostört på natten, men detta är inte aktuellt i ditt fall. På dagen är istället huvudregeln att boende får räkna med en del liv och rörelse i ett lägenhetshuset. Att du bor i ett studentboende borde även inverka på att boende kan få räkna med mer aktivitet än vid vanliga boenden. Dock kan högljudda aktiviteter som är regelbundna tala för att det faktiskt är en störning. I ditt fall, beroende på hur högt du sjunger, och att du sjunger två timmar per dag kan det möjligen anses som regelbundna störningar.

I ett rättsfall, RH 2014:1 var det var fråga om bostadsrätter men det kan ändå ha viss relevans för ditt fall. I målet ansåg domstolen att regelbundna sångövningar inte hade utgjort störningar som kunde grunda en nedsättning av årsavgiften för en bostadsrätt. Rättsfallet talar för att sångövningar under dagtid borde vara något som din granne ska tåla. Det är dock viktigt att detta bara är ett rättsfall och alla situationer måste bedömas från fall till fall.

Slutsats

Det är troligtvis så att du har rätt till att ha sångövningar i din lägenhet under dagtid. Min rekommendation är dock att du kommer överens med de grannar som stör sig när du sjunger om en viss tid när du kan öva. På detta sätt kan dina grannar även bättre planera sina aktiviteter som kanske är ljudkänsliga till tider när du inte sjunger. Förhoppningsvis kan det leda till att ni kommer fram till en kompromiss där både du och din granne blir nöjda.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare