Får man i en bostadsrätt ta ut retroaktiv hyra utan att först meddela de boende (samtliga)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

På årsstämman ska det beslutas vilken årsavgiften är. Den betalas oftast in med 1/12-del månadsvis. Årsavgiften ska täcka föreningens driftskostnader, det vill säga uppvärmning, vatten, el, löpande underhåll, amorteringar med mera. I föreningens stadgar ska framgå beräkningsgrunden för vilka årsavgifter som tas ut. Om någon medlem betalt in mindre i årsavgift än beslutat av någon anledning har styrelsen rätt att kräva in detta retroaktivt. medlemmen ska själv hålla reda på vad han/hon betalt in.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på lawline!

Med vänlig hälsning,

Gabriella ZakoRådgivare