FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess31/12/2021

Får man jobba med människor om man står med i belastningsregistret?

Får man jobba med människor (exempelvis inom LSS, förskola, sjuksköterska, äldrevård osv) om man har bötfällts för ringa stöld och det står med i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller belastningsregister så regleras det i lagen om belastningsregister.

Enligt 6 § Lag om belastningsregister så har vissa myndigheter möjlighet att begära utdrag ur belastningsregistret. Det kan röra sig om myndigheter som exempelvis Skatteverket och Åklagarmyndigheten. Utöver detta har du själv också möjlighet att få ta del av uppgifter ur registret som rör dig själv enligt 9 § Lag om belastningsregister.

Det innebär att det finns många arbetsgivare som inte kan begära att få ut information från ditt belastningsregister. Däremot så kan en arbetsgivare ställa krav på att arbetssökande ska lämna in registerutdrag före man påbörjar en anställning. En arbetsgivare kan också ställa fria krav och kvalifikationer på de arbetssökande. Dessa krav måste dock kunna motiveras utifrån verksamheten. Så många arbetsplatser såsom sjukvård brukar kräva registerutdrag för arbetssökande medan andra arbetsplatser såsom LSS och skolor måste begära in registerutdrag.

Hoppas jag lyckades besvara dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare