Får man kalla någon vad man vill?

Jag ville vara ärlig mot mitt gudbarn, talade om att hon har en syster, vilket blev helt fell. Trodde jag ville vara elak, men jag tyckte det var hennes rättighet att veta , hennes mor talade om det för mig för 40 år sedan. Gudbarnet skriver till min sambo, att jag måste blivit dement eftersom jag var så elak. Att jag måste blivit sjuk, även pappan skrev så , han som inte varit ärlig. Jag tycker det är kränkande att kalla någon för att vara borta i huvudet när man vill tala sanning. Kan man beskylla någon för att vara dement till andra hur som helst? Nu var det ju min sambo han vet ju att jag ville hennes bästa, vilket blev en mardröm.

Mvh Besviken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det kan vara brottsligt agerande
Det finns två tänkbara brott ditt gudbarn kan ha begått. Till och börja med kan ditt gudbarn och dennes pappa ha gjort sig skyldiga till förtal (5 kap. 1 § Brottsbalken). De har lämnat uppgift om din mentala förmåga. Om de lämnade denna uppgift i syfte att andra ska se ned på dig kan brottet förtal aktualiseras. Då måste du däremot kunna visa att de gjorde detta för att få andra att se ned på dig. Hade de däremot goda skäl att lämna denna uppgift, exempelvis om den visar sig att vara sann, kommer de inte dömas till ansvar för brottet.

Förolämpning
Jag tolkar din fråga som att du blivit kränkt av deras uttalande. Det innebär att de kan ha gjort sig skyldiga till brottet förolämpning (5 kap. 3 § Brottsbalken). Om deras uttalande om dig var nedsättande och gjorde för att kränka dig kan de dömas för brottet.

Sammanfattning
Svaret på din fråga är att man inte får kalla en person dement hur som helst om det är ägnat att skada eller kränka personen. En bedömning vad som är brottsligt måste alltid ske och oavsett om just dessa uttalanden är brottsliga eller inte bör man inte kalla en person för olika saker som kan uppfattas som kränkande bara för att man kan. Demens är en jobbig sjukdom både för personen som upplever det och familj till denne. Oavsett om det är brottsligt eller inte är det sällan en bra ide att kalla varandra olika saker i syfte att vara elak.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare