Får man kameraövervaka sina anställda?

Hej!

Noterade precis att det finns en kamera på mitt jobb. Jag jobbar på ett bageri och kameran är riktad in mot bageriet och inte ut mot butiken/cafét. Min första känsla var obehag. Får arbetsgivaren ha en kamera uppsatt som enbart filmar personalen in i bageriet? Under vilka omständigheter skulle detta vara ok?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det krävs inget tillstånd för att kameraövervaka sina anställda, men det krävs ett syfte för att det ska vara tillåtet. Exempelvis för att förhindra olyckor, förebygga brott eller liknande. Det ska alltså föreligga ett "berättigat syfte" och den som vill övervaka behöver visa att behovet för övervakningen väger tyngre än de anställdas intresse att inte bli övervakade. Har det försvunnit saker från arbetsplatsen eller det föreligger risk för brott så kan det vara skäl som berättigar övervakningen.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare