FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/10/2020

Får man klä ut sig till ordningsvakt på halloween?

Hej, halloween är snart här och jag undrade ifall det är olagligt att gå ut t.ex. på krogen på fest i ordningsvakt uniform. Typ en officiell ov skjorta uppknäppt och en vanlig reflexväst. Självklart kommer jag ej låsas vara en äkta ov men undrade ifall detta var lagligt då jag har hört både ja och nej.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, man får inte klä ut sig till ordningsvakt. Det är olagligt.

I ditt fall då du inte är ordningsvakt blir det inte tal om ett tjänstefel utan ett annat brott som heter föregivande av allmän ställning och står i brottsbalken (BrB) 17 kap 15 §. Det relevanta i lagrummet är att någon obehörigen utgett sig för att utöva myndighet. Ordningsvakter är tjänstemän och ett komplement till polismyndigheten i syfte att upprätthålla allmän ordning vilket framgår av lag om ordningsvakter(LOV) 1 och 6 §§. De har även tjänstemannaskydd om de blir utsatta för våld eller hot.

Lagrummet syftar till att allmänheten ska kunna förlita sig på att uniformerad personal verkligen är statens företrädare och att man därför är skyldig att följa anvisningar och tåla inskränkningar i sina fri- och rättigheter, går att lita på och att det utökade skyddet för våld och hot gäller dem.

Det är alltså högst olämpligt att förställa sig som t ex polis eller ordningsvakt. Poliser är svårare att imitera men även ordningsvakternas uniformer ska inte vem som helst få tag på utan säljs av särskilda återförsäljare som kräver ett giltigt förordnande för att man ska få köpa uniformsdelar just av dessa anledningar.

För ordningsvakter gäller dessutom fler regler då de är kopplade till specifika förutbestämda platser och tillfällen. För mer om detta kan du läsa genom att klicka på länken nedan.

https://lawline.se/answers/ordningsvakter-och-foregivande-av-allman-stallning

Hoppas du fått svar på din fråga och ha en kul halloween!

AnnaSara JariusRådgivare