Får man köra moped klass 2 utan körkort?

Hej jag som har blivit av med mitt am körkort pga hastighetsöverträdelse kan jag få köra moped klass 2 ändå?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att du blivit av med ditt körkort. För att kunna köra moped klass 2 ska du för det första ha fyllt 15 år och har gått en utbildning hos en godkänd utbildare samt har gjort ett godkänt kunskapsprov hos en godkänd utbildare.

Sammanfattningsvis

För att kunna köra moped klass 2 behöver du ha ett körkort för moped klass 2.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Gabriella
Gabriella ZakoRådgivare