FrågaÖVRIGTPUL/GDPR31/05/2021

Får man lägga ut registreringsnummer på sociala medier?

Om man tar en bild på en bil och får med registreringsnummer och lägger ut bilden på sociala medier. Vad kan då hända den personen som lägger ut bilden? Att man lägger ut en bild utan ägarens tillstånd

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dataskyddsförordningen (GDPR)
GDPR är ett juridiskt skydd för personuppgifter inom EU. Det handlar om att skydda personuppgifter där det ställs högre krav på hanteringen av personuppgifter. Registreringsnummer kan falla inom GDPR om det identifiera en person med hjälp av registreringsnumret.

Brottsbalken (BrB)
Privatpersoner omfattas oftast inte av GDPR (artikel 2.2.c GDPR) och därmed kan inte bli skyldig att betala skadestånd eller sanktionsavgifter enligt GDPR. Dock skulle en privatperson göra sig skyldig bl.a. för olaga integritetsintrång enligt 4 kap. 6 c BrB. Så det som skulle eventuellt kunna hända är att personen anmäler den som publicerar bilden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare