Får man lön om man provjobbar?

Hej jag undrar vad som skulle hända om man provjobbar i en vecka för att chefen ska se om man passar för jobbet och inte får betalt för det arbetet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har alltid rätt till lön för den tiden du jobbar, även om det är ett provjobb. En provanställning är vanligt bland många arbetsgivare, det är dock inte en anställning som regleras genom lag.

Om du och arbetsgivaren kommer överens om att du ska provjobba så ingår ni ett avtal med varandra. Detta anställningsavtal bedömer man efter vanliga avtalsrättsliga principer men som stöd utgår man från om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Frågan är alltså vad ni kom överens om, även muntliga avtal gäller här. Ett avtal är ogiltigt om det inskränker bestämmelserna om anställningsskydd enligt 2 § 2 st. lagen om anställningsskydd (LAS).

Idag är det väldigt vanligt att arbetsplatsen är ansluten till ett kollektivavtal och en fackorganisation. Även om du inte är med i ett kollektivavtal så gäller kollektivavtalet som din arbetsgivare är ansluten till även för dig. Detta finns för att ge dig som arbetstagare ett visst skydd på arbetsplatsen. Enligt kollektivavtalet är det troligen ett brott att inte ge ut lön för den tid man arbetat som provanställd, även om ni har avtalat om annat. Arbetsgivaren gör sig då skyldig till ett kollektivavtalsbrott och blir skadeståndsskyldig enligt 54-55 §§ lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Sammanfattningsvis har du alltså rätt till lön för den tid du provjobbar.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare