Får man lov att hyra ut sin hyresrätt i andra hand om man har en bostadsrätt?

Hej! Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt 50 % var. Nu tänkte vi säga upp våra hyresrätter, men måste vi göra det enligt lag? Kan vi ha kvar hyresrätterna och hyra ut i andra hand?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om huruvida det finns ett krav på att säga upp en hyresrätt när man flyttar till en bostadsrätt och om man får lov att hyra ut hyresrätten i andra hand trots att man har en bostadsrätt.

Krav på att säga upp hyresrätt

Det finns inget lagstadgat krav att en hyresgäst måste säga upp en hyresrätt om man flyttar till en bostadsrätt. Det innebär att man får lov att inneha en hyreslägenhet och en bostadsrätt samtidigt. Det finns flera olika möjligheter för en hyresvärd att säga upp en hyresgäst i förtid, men att äga en bostadsrätt är inte en av dem (12 kap. 42 § JB).

Uthyrning i andra hand av hyreslägenhet

Som huvudregel gäller att en hyresvärd måste ge tillstånd till andrahandsuthyrningen (12 kap. 39 § JB). Om hyresvärden säger nej till andrahandsuthyrningen, finns det en möjlighet att vända sig till hyresnämnden som kan godkänna uthyrningen. Hyresnämnden ska ge tillstånd vid beaktansvärda skäl. Beaktansvärda skäl kan t.ex. vara tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Men det finns även en möjlighet att hyra ut i andra hand om man vill provbo med en partner. Tillståndet att hyra ut i andra hand är tidsbegränsat (12 kap. 40 § JB).

Uthyrning i andra hand utan tillstånd

Om en hyresgäst hyr ut sin hyreslägenhet i andra hand utan tillstånd, kan hyresvärden säga upp hyresavtalet (12 kap. 42 § JB).

Den 1 oktober 2019 kom en ny bestämmelse som stadgar att den som olovligen hyr ut i andra hand och tar oskälig hyra från andrahandshyresgästen, kan riskera böter eller 2 års fängelse (12 kap. 65 c § JB).

Sammanfattning

Det finns ingen lag som förbjuder er båda att ha kvar era hyresrätter samtidigt som ni bor i en bostadsrätt. Däremot kan problem uppkomma vid andrahandsuthyrningen. Ni behöver därför tillstånd från era hyresvärdar. Om hyresvärden säger nej kan ni vända er till hyresnämnden och ansöka om tillstånd vilket är kostnadsfritt. Ett skäl för att tillåta andrahandsuthyrning är att man vill provbo med en partner och tillståndet kan ges för en begränsad tid. Att hyra ut i andra hand olovligen kan leda till att hyreskontraktet sägs upp. Om andrahandshyresgästen dessutom har fått betala en oskälig hyra kan det leda till böter eller fängelse i högst 2 år.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en till!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare