Får man måla om väggarna i en hyresrätt?

Hejsan!

Jag och min sambo har flyttat till en lägenhet (hyresrätt), och jag har en fråga som gäller målning på väggarna. Väggarna är just nu målade vita, men de förra hyresgästerna har lämnat många konstiga, fula fläckar och streck på de som är i sovrummet. Jag skulle vilja göra något som jag sett många andra göra på väggarna i sina hyreslägenheter; måla små bilder/dekorationer på dem (exempelvis djur, natur, karaktärer, text osv). Är det tillåtet att göra det ifall man (innan man själv flyttar ut) återställer väggen till sin tidigare vita färg på egen bekostnad?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyresrätt finns i Jordabalkens 12 kapitel.

Är det tillåtet att måla om i en hyresrätt?

Hyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Om lägenhetens bruksvärde minskar har hyresvärden rätt till ersättning för skadan. Bruksvärdet kan minska om hyresgästen sätter för stor personlig prägel på väggarna eller använder en extrem färg. Om väggarna har en stor personlig prägel eller exempelvis en extrem färg, kan hyresgästen återställa väggarna fackmannamässigt i normalt skick vid utflytt. Om återställningen inte är fackmannamässig kan hyresvärden kräva skadestånd på grund av att bruksvärdet har minskat (12 kap. 24 a § jordabalken).

Avslutningsvis

Det är tillåtet att måla om i en hyreslägenhet, även med personlig prägel. Men det är viktigt att eventuell återställning sker fackmannamässigt för att undvika skadestånd på grund av att bruksvärdet har sänkts.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare