Får man övningsköra moped på privat mark?

Jag är 15 och håller på att skaffa moped kort och undrar om jag får köra mellan två hus på landet som min familj äger nu innan jag skaffat körkortet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att man måste erhålla körkort för att få föra ett körkortspliktigt fordon som ex. moped. I annat fall riskerar man göra sig skyldig till brottet olovlig körning enligt 3 § lag om straff för vissa trafikbrott

I dessa fall spelar det ingen roll om man kör på egen mark eller på annan plats.

Vissa undantag finns som medför att man får övningsköra, antingen privat eller på körskola.

När det kommer till mopeder är det dock så att övningskörningen måste ske hos en körskola. Den slutsatsen går att utläsa av 4 kap 5 § andra och fjärde punkten körkortslagen.

Bestämmelserna medför att endast någon som är utbildad enligt lagen om utbildning till förare av mopeder snöskotrar och terränghjulingar, får övningsköra med elever som vill ta mopedkörkort. Lagen tar alltså sikte på körskolor.

Av fjärde punkten följer att ex. en förälder kan vara handledare till någon som ska övningsköra. Däremot är handledare för AM-körkort specifikt undantagen i bestämmelsen.

Sammantaget får du alltså bara köra din moped hos en körskola innan du själv tagit körkortet.

Med vänliga hälsningar,
Jesper HorndahlRådgivare